El nou sistema de mobilitat ja funciona a National Harbor (Maryland) |
Olli pot ajudar a reduir el trànsit a les tan poblades ciutats -més del 50% de la població mundial ja viu en elles- i contribuir a reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle i la contaminació acústica. És un innovador vehicle elèctric que ha estat generat per una impressora 3D i integra un sistema de conducció automàtica, el primer de la seva espècie.
L'automòbil ha estat creat per la companyia tecnològica nord-americana Local Motors, amb seu a Arizona, amb la cooperació de la multinacional electrònica IBM. Per construir-lo, cal produir una sèrie de peces mitjançant impressores 3D i posteriorment acoblar. En fabricar cada unitat sota demanda, aquestes poden personalitzar i d'aquesta manera s'evita el malbaratament de recursos de les clàssiques cadenes industrials. Per si fos poc, per posar el vehicle en el mercat no es requereixen ni grans factories, ni vaixells ni camions: només cal repartir petits tallers pel món, sistema d'un reduït impacte ambiental.
La impressió 3D està avançant en la indústria automotriu, gràcies sobretot a les millores en les tècniques i els materials. En 2014, Local Motors va imprimir el primer cotxe 3D del món, anomenat Strati. Fet de plàstic reforçat amb fibra de carboni, el vehicle de dues places arriba a una velocitat de 40 quilòmetres per hora, s'imprimeix a 44 hores i està format per 40 peces, totes elles reciclables. Actualment, l'empresa compta amb tres models, a més del Olli.
Honda, juntament amb l'empresa Kabuku, també ha llançat un automòbil fabricat amb impressores 3D, el Micro-Commuter, un monoplaça elèctric amb autonomia per a 80 quilòmetres a una velocitat màxima de 70 quilòmetres per hora. Està pensat per ser un vehicle de repartiment. Per la seva banda, el grup francès PSA (Peugeot i Citroën) acaba d'anunciar un acord amb l'empresa Divergent 3D per desenvolupar aquest tipus de cotxes. Un recent estudi de Smartech Publishing estima que aquest nou sector generarà uns ingressos de 600 milions de dòlars (564 milions d'euros) a finals de 2016 i de 2.300 milions de dòlars (2.163 milions d'euros) el 2021.
Amb capacitat per a 12 persones
El Olli incorpora el sistema informàtic d'intel·ligència artificial Watson, desenvolupat per IBM, que és capaç d'elaborar informació amb dades del núvol i resoldre els dubtes dels passatgers. A l'estil del KITT, el protagonista de la sèrie televisiva El cotxe fantàstic, Olli pot comunicar-se amb els passatgers i donar resposta als seus dubtes: informar-los de les últimes notícies i les previsions meteorològiques, fer-los recomanacions turístiques i fins i tot argumentar la raó per la que pren determinades decisions de conducció. Aquest tipus d'interaccions estan dissenyades per crear "experiències més agradables i còmodes per als passatgers", assenyala l'empresa.
Així mateix, el cotxe compta amb 30 sensors, que inclouen càmeres òptiques, GPS i sistema Lidar, el que li permet veure en totes les direccions i moure àgilment sense conductor al volant. "És capaç de prendre decisions més ràpidament que un ésser humà", detallen els seus creadors. No obstant això, l'activitat del Olli i la seguretat dels passatgers són supervisades en tot moment per un equip humà des d'una oficina central.
El Olli ja està operatiu: circula pels carrers de National Harbor (Maryland, Estats Units). I s'estan duent a terme proves del prototip a Washington, Miami i Las Vegas, on podria estar funcionant abans de final d'any. Altres ciutats com Berlín, Copenhaguen i Canberra han mostrat també el seu interès per l'innovador vehicle.
Per pujar a un Olli, que pot transportar fins a 12 persones, només cal utilitzar una aplicació en un telèfon intel·ligent en la qual es poden trobar les rutes existents i demanar compartir un o llogar-sencer. El viatge es paga mitjançant el mateix dispositiu. Així que amb tan sols un telèfon intel·ligent tindràs a la teva disposició un Olli, l'autobús intel·ligent que pot transformar el transport compartit i reduir l'impacte ambiental del projecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada