Ampolles Svalbardi d'agua de l'àrtic |
EL PAÍS 09/03/2017
Encara que l'aigua és un dret humà, pot tenir preu. De fet, la exrelatora de Nacions Unides sobre el Dret a l'Aigua Potable i al Sanejament, Catarina Albuquerque, sosté que no ha de ser gratis. Però, quant és raonable pagar per ella? És ètic vendre aigua d'una glacera? Tot i que aquests icebergs estiguin en el territori nacional d'algun país, hi ha el debat de si, en realitat, haurien de considerar patrimoni de la humanitat.
El Govern de Tibet va aprovar, el 2015, llicències perquè dotzenes de companyies xineses explotessin les glaceres de l'Himàlaia per obtenir aigua embotellada premium. Deu importants rius que flueixen cap al sud d'Àsia depenen de l'altiplà Qinghai-Tibet (on hi ha la muntanya) i interrompre la seva font podria tenir "impactes devastadors" per a la seguretat de l'aigua a tota la regió, segons explica Lio Hongquiao, analista del programa Xina Water Risk.
Jamal Qureshi, amo de Svalbardi, és un broker de Wall Street que va tenir la idea d'entrar el negoci de l'aigua de luxe després de visitar l'arxipèlag en 2013 i tornar amb aigua fosa d'un iceberg per la seva dona. El producte es ven, en exclusiva, als magatzems de luxe Harrods, a Londres, i mitjançant la seva pàgina web. Svalbardi fa servir una grua i una xarxa per treure 30 tones de gel a l'any, que seran transportats en un vaixell per a ser fos. La companyia pretén vendre entre 25.000 i 35.000 ampolles d'aigua glacera amb "el gust de la neu en l'aire" cada any. ¿I quin és el cost ambiental de l'emprenedoria? "Tenim el certificat d'empresa lliure de carboni. A més, només fem servir icebergs que ja estan surant al mar i que, per tant, no podrien ser usats pels óssos polars o altres animals ", explica Qureshi a El País en una conversa telefònica.
El glaciòleg Francisco Navarro, que ha investigat les glaceres de Svalbard i forma part de la Xarxa de Glaciologia de l'Àrtic, explica que la quantitat de gel treta per l'empresa és "insignificant comparada amb el volum alliberat anualment per glaceres de l'arxipèlag" i que no planteja problemes en l'ecosistema local. "El problema és la contaminació generada pels vaixells que realitzen l'activitat", diu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada