25 d’abril 2018

Barcelona registra alts nivells de contaminació per partícules però no restringeix el trànsit


Barcelona es troba en una situació crítica on el seu aire es troba gravement contaminat, la pitjor notícia ,en relació a aquest moment que s'està vivint a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, es què es dificil disminuir aquests nivells de contaminació per de la situació metereològica sense vents que s'està vivint actualment, per això s'ha posat en marxa un protocol d'actuació dissenyat per a moments d'alts nivells de contaminacoó atmosfèrica, tot i així, s'ha de destacar, que no s'ha pres cap mesura referent a restriccions de trànsit.

Contaminacion en Barcelona
Barcelona i Badalona, cobertes de contaminació, ahir dimarts. JOAN SÁNCHEZ

El pols africana que va irrompre dissabte passat segueix present l'aire a l'àrea de Barcelona i altres 40 municipis, i el bon temps no fa preveure que la situació millori en les properes 24 hores, de manera que la Generalitat ha declarat un episodi per alta contaminació. Com a conseqüència, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana han activat aquest dijous el protocol d'actuació per alts nivells de contaminació atmosfèrica provocada per la presència de partícules en suspensió (PM10). L'activació del protocol, amb tot, no comporta restriccions de trànsit, perquè l'origen de la contaminació és pols en suspensió.

Les restriccions només estan previstes en cas de contaminació per presència de diòxid de nitrogen en l'aire que respirem. Seria llavors quan s'activarien les restriccions als vehicles que no tenen etiqueta de la DGT a l'anomenada Zona de Baixes Emissions, que comprèn el territori inclòs en les Rondes que envolten Barcelona. Seria també llavors quan els ciutadans podrien optar a descomptes en el transport públic com a alternativa a l'ús del cotxe.

En la situació actual, doncs, les mesures activades d'acord al protocol quan hi ha contaminació deguda a la presència de partícules en suspensió són regar amb aigua freàtica els principals carrers de la ciutat, que els jardiners i escombriaires no activin els aparells que aixequin pols i prohibir activitats que el generen, com les obres.

Pel que fa a la mobilitat, el consistori i l'AMB recomanen no utilitzar el vehicle privat i si no es té una altra opció, compartir-lo. Les alternatives suggerides són la bicicleta o el transport públic. A més, recomana no ventilar els habitatges en les hores de més trànsit. Però es tracta de recomanacions, no obliga a deixar els cotxes més contaminants a casa.

Experts en contaminació com Xavier Querol, del CSIC, consideren que les restriccions del trànsit s'haurien d'aplicar en qualsevol dels dos orígens de la contaminació, tant si en l'aire que respirem si hi ha pols com a diòxid de nitrogen. A més, Querol recorda que un 35% de les partícules en suspensió les provoca el trànsit: entre el fum que surt dels tubs d'escapament i les partícules que desprenen els frens i els pneumàtics.

L'expert també detalla que en el fons, la declaració d'episodi i les mesures que es prenen depenen del tractament desigual amb què es mesura la qualitat de l'aire. En aquest sentit, Barcelona compleix amb la normativa europea en matèria de partícules en suspensió, fixats pel Parlament Europeu el 1999, però aquesta normativa és el doble de permissiva que els valors guia de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), "veritables protectors de la salut ". En canvi, en matèria de qualitat de l'aire per òxid de nitrogen es prenen com a referència els valors que fixa l'OMS, més exigents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada