On havía de pasar la carretera |
La Generalitat ha d'aprovar aquest matí la construcció dels 3.7 quilòmetres de carretera que divideix el Parc Natural del Montseny, però la ponència ambiental de la conselleria de Territori i Sostenibilitat ha determinat que el projecte se sotmeti a una avaluació formal i profunda de l'impacte ambiental que suposa.
L'asfaltat preveia dur-se a terme a la capçalera del riu Tordera, dins de l'espai d'interès natural de massís del Montseny, i travessar les zones de Reserva Natural Matagalls - Sant Marçal, definit pel pla especial d'alt interès ecològic i paisatgístic. Alterar aquesta sensibilitat ecològica pot implicar efectes severs en les espècies de fauna i flora pròpies del lloc, segons ha informat Territori.
"Quan es realitzin els estudis corresponents, tornarà la ponència per definir amb major coneixement de causa si se segueix endavant amb el projecte o si és incompatible amb el medi natural", ha manifestat Marta Subirà, directora de polítiques ambientals del departament.
Desenes d'ecologistes s'han concentrat amb pancartes a les oficines de la conselleria mentre transcorria la reunió, amb la forta intenció de reivindicar el que defineixen com a patrimoni català i nacional. "Reclamem de manera rotunda que es retiri definitivament aquest projecte", ha exclamat des d'un megàfon Carles Lumeras, president de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny, mentre que l'acompanyaven, cridaven: "No a la destrucció, sí a la protecció! ". L'entitat ecologista, a més, li ha presentat a Assumpta Ferran, directora general de Qualitat Ambiental, un manifest en contra del projecte, recolzat per un grapat d'institucions ambientals que vetllen per la naturalitat del parc.
"La ponència no té com a objectiu anul·lar el projecte. Si volen retirar-lo, han de negociar amb l'Ajuntament de Montseny que és el promotor de la iniciativa. Només ell té aquesta competència ", ha procedit la directora. Segons el pla inicial del consistori, les obres haurien d'haver començat i fins i tot finalitzat l'any passat.
Lumeras refuta aquesta posició, al·legant que es tracta d'un territori de protecció supramunicipal. "Si es resol per la normativa actual o si s'inventa una nova normativa, a nosaltres ens és indiferent. El que ens importa és que acabin amb les especulacions sobre els territoris protegits de Catalunya. Protecció que, a més, financem entre tots els catalans. Estem cansats de tanta hipocresia ", ha sentenciat l'ecologista mentre ha reclamat la intervenció del Parlament català en l'assumpte.
A més de les qüestions ambientals, els ecologistes han denunciat que el projecte persegueix interessos privats. La carretera comunica els dos grans hotels de la zona, ia més passa per davant d'un càmping, propietat d'un membre del consistori. "Tenim molt clar que aquesta carretera no és un instrument dedicat a millorar la comunicació entre els veïns, com diu l'Ajuntament, sinó que pretén afavorir interessos privats dins d'un territori protegit en tots els nivells, fins i tot l'europeu".
Lumeras ha insistit que "arguments hi ha de sobres. No anem a cedir. Aquesta carretera no es va a fer ", i ha avançat que, d'arribar a construir en el futur, l'entitat no descarta fer la denúncia davant els tribunals de la Unió Europea.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada