19 d’octubre 2015

Foment frena un pla per buscar gas i petroli al Mediterràni

El que es demana es que s'aturin les obres per buscar gas i petroli al mediterrani ja que aixxó provocaria un fort impacte acústic submarí i també un fort impacte per a les espècies del fons marí con els cetacis o les tortugues. Es demana una gestió ambiental per a valorar els riscos del projecte i així poder prevenir aquests impactes contra la fauna marina. Demanen que es faci una exploració sismica marina que s'utilitza per comprobar si hi han estructures geologiques susceptibles d'almatzenar hidrocarburs.




El País  (19/10/2015)


Un estudi tècnic del CEDEX, organisme públic dependent del Ministeri de Foment, ha revelat múltiples errors en l'informe sobre l'impacte acústic que tindrà un extens sondeig per buscar petroli i gas a la Mediterrània, enfront de la Costa Brava i al nord de Menorca. El Ministeri de Medi Ambient va sol·licitar l'estudi, imprescindible per decidir si autoritza la prospecció, que empra canons d'aire comprimit susceptibles d'afectar la fauna. El CEDEX és contundent: cal un altre informe per obtenir el permís.
"Es recomana que es requereixi al promotor la realització d'un nou estudi acústic submarí que tingui en compte totes les consideracions d'aquest informe", conclouen els especialistes del CEDEX (Centre d'Estudis i Experimentació d'Obres Públiques). L'informe, de març de 2015 però que s'acaba d'incorporar a l'expedient, assenyala diversos defectes: "No s'ha aportat informació suficient sobre la caracterització de les fonts"; "El model utilitzat és massa simple"; "S'han trobat anomalies importants en els valors", etcètera. Sobre el càlcul de les emissions, apunta: "Està del costat contrari al de la seguretat, per la qual cosa no resulta admissible".
El dictamen del CEDEX, al qual ha tingut accés EL PAÍS, suposa un important revés per als plans de la multinacional Schlumberger, que pretén explorar a la recerca d'hidrocarburs una àrea de 37.000 quilòmetres quadrats mitjançant una tècnica anomenada adquisició sísmica al golf de Lleó, enfront de les costes de Catalunya i Balears. No és el primer contratemps. En un altre informe de juny passat els tècnics de la Divisió per a la protecció de la mar, dependent del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, van recomanar no dur a terme els sondejos per l'impacte que podrien tenir per a diferents espècies de cetacis i tortugues.
El pla multimilionari de Schlumberger encara ha de superar un altre escull: la seva tramitació porta mesos paralitzada per un embolic administratiu que ha necessitat la intervenció de l'Advocacia de l'Estat. Actualment hi ha dos expedients oberts per la mateixa llicència mediambiental.
A aquest retard se suma el demolidor informe del CEDEX, un document "indispensable", segons fonts del ministeri, per valorar els riscos del projecte i decidir si aprovar o no. Aquest organisme elabora dictàmens tècnics a petició de diferents departaments del Govern.
El Ministeri de Medi Ambient li va demanar ajuda l'any passat per valorar el projecte de prospeccions de Repsol a Canàries després que sorgissin "dubtes" sobre l'anàlisi de riscos que havia fet la companyia. El CEDEX va concloure que Repsol havia calculat malament la probabilitat que ocorregués un accident i que el risc no era "baix" sinó "mitjà". Ara Medi Ambient recorre de nou a CEDEX per valorar l'afecció acústica -es genera soroll gairebé constant de fins a 270 decibels en una zona de gran riquesa biològica, ruta migratòria de cetacis i propera a espais naturals protegits- dels sondejos. "Es considera un defecte greu la incompleta i de vegades incoherent definició" de les característiques de la font emissora del soroll, assenyala l'informe. Més endavant, troba a faltar que el projecte no analitzi correctament els nivells límit de soroll per als cetacis. En aquestes campanyes, els vaixells que arrosseguen els canons de so compten amb avistadores que detectin la presència de balenes, dofins o altres espècies sensibles, per aturar l'activitat fins que s'allunyin.

Discrepàncies polítiques

Davant del Ministeri d'Indústria, que dóna suport aquests projectes, s'han situat els governs autonòmics català, valencià i balear, en contra de permetre'ls. El Parlament balear va aprovar per unanimitat la setmana passada una proposició no de llei en la qual insta el Govern de l'Estat a aprovar una llei específica per a la declaració del Mediterrani espanyol com a zona lliure de prospeccions d'hidrocarburs. Amb José Ramón Bauza (PP) en la presidència de les Balears es va produir l'enfrontament més cridaner entre el Govern central i l'autonòmic: al maig de 2014 quatre dels cinc senadors regionals van trencar la disciplina de partit i van recolzar una moció socialista en la qual es demanava a l'executiu que paralitzés els sondejos.  L'Aliança Mar Blava, creada per lluitar contra els projectes petrolífers al Mediterrani, considera que la tramitació d'aquest projecte és "fraudulenta i il·legal", entre altres coses per permetre a l'empresa reprendre el procés on es va quedar en tancar el primer expedient. Demana l'arxiu definitiu. "Indústria i Medi Ambient han permès que l'empresa utilitzi un estudi d'impacte ambiental de 2012, quan per llei només tenen vigència d'un any", posa com a exemple Carlos Bravo, el seu portaveu. Fins i tot el CEDEX ressenya en el seu informe que l'estudi, amb una portada en què es data a l'abril de 2014, és en realitat d'octubre de 2012. "En ser tan antic, l'estudi ni tan sols té en compte que un altre projecte posterior es solapa amb el seu ", afegeix Bravo.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada