20 d’octubre 2015

Frau medioambiental

Aquesta notícia tracta sobre una estafa de l'agència dels automòbils Volkswagen, ara aquest cas s'està investigant ja que la companyia surt beneficiada però amagaven un nivell d'emissions superior al reglamentari. Això provoca un risc induït sobre l'atmosfera i sobre el medi ambient. En l'actualitat és dels temes més interessants degut a la gent que té aquest model de cotxe es planteja si es veurà afectada o si s'haurà de comprar un altre cotxe. Els treballadors de l'empresa de cotxes, també estan preocupats perquè amb la indemnització que els hi han atorgat.


Foto sobre l'interior del cotxe de Volkswagen
La Vanguardia, 24/09/2015 



El Dieselgate de Volkswagen, que aquest any aspirava a convertir-se en el primer fabricant mundial d'automòbils, té l'origen als Estats Units, on l'Agència de Protecció Mediambiental (EPA, per les sigles en anglès) va detectar l'ús d'un software que permetia ocultar un nivell d'emissions molt superior al legal. Encara no se sap com afecta l'escàndol als cotxes venuts a Europa, on el procediment de control és diferent, ja que aquí va a càrrec d'entitats homologades independents i no dels mateixos fabricants. Així és com funciona el sistema i a què es pot enfrontar la companyia:
Com s'homologuen els cotxes a Espanya?
Tant a Espanya com a la resta de països de la Unió Europea, els fabricants sol·liciten l'homologació al Ministeri d'Indústria -i a departaments similars als altres estats-, que porten els vehicles a algun dels centres autoritzats. Allà han de passar un examen (Full Vehicle Type Aproval), que inclou tota mena de proves. El test d'emissions (New European Driving Cycle) es realitza en un laboratori on se simula durant una estona de 20 minuts la conducció per carretera i ciutat. Si el cotxe no supera els límits establerts a la legislació, el fabricant rep l'homologació i pot començar a fabricar. Posteriorment, encara haurà de passar per nous controls quan s'iniciï la producció. El grup Volkswagen va idear un sistema per eludir aquests controls als Estats Units i potser també a Europa.
Sistema per evitar els controls en els cotxes de Volkswagen

Què guanyava Volkswagen amb la manipulació?
Segons fonts del sector, l'actuació de Volkswagen només es pot explicar per dos motius plausibles. "O bé no disposava de la tecnologia per fabricar motors menys contaminants o -malgrat tenir-la- preferia no utilitzar-la per estalviar-se uns bons diners", diuen les fonts.
Quants vehicles afectats hi ha i on s'han venut?
L'agència mediambiental dels Estats Units calcula que l'engany afecta gairebé mig milió de cotxes dièsel TDI de quatre cilindres dels models Jetta, Golf, Passat i Beetle de VW i l'Audi A3 venuts durant els últims anys. La multinacional alemanya ja ha reconegut que el software del Dieselgate es troba instal·lat en 11 milions de vehicles a tot el món.
Com es pot saber si un cotxe està afectat?
De moment, Volkswagen España no sap/no contesta. El servei d'atenció al client del fabricant amb seu a Wolfsburg responia ahir d'aquesta manera als clients que trucaven per demanar alguna mena d'informació en aquests moments de dubtes: "Ho sentim molt, però en aquests moments no disposem d'informació oficial sobre la qüestió", deia molt amablement una senyoreta. "No sabem si el seu cotxe està afectat pel problema, així que, sisplau, truqui'ns d'aquí a uns dies".
Entre els concessionaris -potser més temorosos de perdre vendes-, s'escampava un cert nerviosisme i incorrien en contradiccions: "El que fabrica el cotxe és Volkswagen, ells li podran contestar", assegurava un comercial del concessionari Motorsol de Barcelona. Però el mateix venedor, davant la insistència del client, s'atrevia a assegurar instants després que "a Europa no hi ha cap cotxe afectat".
Quins fronts judicials té ja oberts l'empresa?
Als Estats Units ja s'ha obert, per part de l'EPA, un procediment administratiu que podria derivar en una multa d'uns 18.000 milions de dòlars. Al marge d'això, el fet que es produís un engany voluntari per part de l'infractor pot donar peu a querelles per estafa. A Alemanya, la fiscalia ha obert diligències.
Quines possibles actuacions tenen al seu abast els clients de Volkswagen a Espanya?
Partint de la base que, òbviament, només es podria actuar en cas que hi hagi cotxes afectats, existeixen tres possibles ­vies d'actuació per exigir responsabilitats a l'empresa en el cas que la resposta no sigui satisfactòria. El primer passa per invocar la llei general de consumidors i usuaris, que recull el dret a la reparació del dany o a la substitució del bé, amb proporcionalitat, segons els casos. Si això no és possible, llavors el client enganyat té dret a recuperar part dels diners abonats o a la resolució del contracte de compravenda, segons Jordi Ruiz de Villa, soci de litigació de Jausas.
Podria haver incorregut l'empresa en responsabilitat penal o haver atemptat a la competència?
Els experts creuen que Volks­wagen podria haver realitzat publicitat enganyosa i podria ser processat per estafa, ja que ha enganyat els clients i se n'ha beneficiat. En haver-hi tants afectats i ser dispersos, el cas re­cauria a Espanya a l'Audiència Nacional. D'altra banda, la companyia podria ser denunciada per competència deslleial per altres fabricants o, d'ofici, per la CNMC.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada