Aquesta notícia tracta sobre una estafa de l'agència dels automòbils Volkswagen, ara aquest cas s'està investigant ja que la companyia surt beneficiada però amagaven un nivell d'emissions superior al reglamentari. Això provoca un risc induït sobre l'atmosfera i sobre el medi ambient. En l'actualitat és dels temes més interessants degut a la gent que té aquest model de cotxe es planteja si es veurà afectada o si s'haurà de comprar un altre cotxe. Els treballadors de l'empresa de cotxes, també estan preocupats perquè amb la indemnització que els hi han atorgat.
Foto sobre l'interior del cotxe de Volkswagen |
El Dieselgate
de Volkswagen, que aquest any aspirava a convertir-se en el primer fabricant
mundial d'automòbils, té l'origen als Estats Units, on l'Agència de Protecció
Mediambiental (EPA, per les sigles en anglès) va detectar l'ús d'un software
que permetia ocultar un nivell d'emissions molt superior al legal. Encara no se
sap com afecta l'escàndol als cotxes venuts a Europa, on el procediment de
control és diferent, ja que aquí va a càrrec d'entitats homologades
independents i no dels mateixos fabricants. Així és com funciona el sistema i a
què es pot enfrontar la companyia:
Com
s'homologuen els cotxes a Espanya?
Tant a Espanya
com a la resta de països de la Unió Europea, els fabricants sol·liciten
l'homologació al Ministeri d'Indústria -i a departaments similars als altres
estats-, que porten els vehicles a algun dels centres autoritzats. Allà han de
passar un examen (Full Vehicle Type Aproval), que inclou tota mena de
proves. El test d'emissions (New European Driving Cycle) es realitza en un
laboratori on se simula durant una estona de 20 minuts la conducció per
carretera i ciutat. Si el cotxe no supera els límits establerts a la
legislació, el fabricant rep l'homologació i pot començar a fabricar.
Posteriorment, encara haurà de passar per nous controls quan s'iniciï la
producció. El grup Volkswagen va idear un sistema per eludir aquests controls
als Estats Units i potser també a Europa.
Sistema per evitar els controls en els cotxes de Volkswagen |
Què guanyava
Volkswagen amb la manipulació?
Segons fonts
del sector, l'actuació de Volkswagen només es pot explicar per dos motius
plausibles. "O bé no disposava de la tecnologia per fabricar motors menys
contaminants o -malgrat tenir-la- preferia no utilitzar-la per estalviar-se uns
bons diners", diuen les fonts.
Quants vehicles
afectats hi ha i on s'han venut?
L'agència
mediambiental dels Estats Units calcula que l'engany afecta gairebé mig milió
de cotxes dièsel TDI de quatre cilindres dels models Jetta, Golf, Passat i
Beetle de VW i l'Audi A3 venuts durant els últims anys. La multinacional
alemanya ja ha reconegut que el software del Dieselgate es troba instal·lat en
11 milions de vehicles a tot el món.
Com es pot saber si un cotxe està afectat?
Com es pot saber si un cotxe està afectat?
De moment,
Volkswagen España no sap/no contesta. El servei d'atenció al client del
fabricant amb seu a Wolfsburg responia ahir d'aquesta manera als clients que
trucaven per demanar alguna mena d'informació en aquests moments de dubtes:
"Ho sentim molt, però en aquests moments no disposem d'informació oficial
sobre la qüestió", deia molt amablement una senyoreta. "No sabem si
el seu cotxe està afectat pel problema, així que, sisplau, truqui'ns d'aquí a
uns dies".
Entre els
concessionaris -potser més temorosos de perdre vendes-, s'escampava un cert
nerviosisme i incorrien en contradiccions: "El que fabrica el cotxe és
Volkswagen, ells li podran contestar", assegurava un comercial del
concessionari Motorsol de Barcelona. Però el mateix venedor, davant la
insistència del client, s'atrevia a assegurar instants després que "a
Europa no hi ha cap cotxe afectat".
Quins fronts
judicials té ja oberts l'empresa?
Als Estats
Units ja s'ha obert, per part de l'EPA, un procediment administratiu que podria
derivar en una multa d'uns 18.000 milions de dòlars. Al marge d'això, el fet
que es produís un engany voluntari per part de l'infractor pot donar peu a
querelles per estafa. A Alemanya, la fiscalia ha obert diligències.
Quines
possibles actuacions tenen al seu abast els clients de Volkswagen a Espanya?
Partint de la
base que, òbviament, només es podria actuar en cas que hi hagi cotxes afectats,
existeixen tres possibles vies d'actuació per exigir responsabilitats a
l'empresa en el cas que la resposta no sigui satisfactòria. El primer passa per
invocar la llei general de consumidors i usuaris, que recull el dret a la
reparació del dany o a la substitució del bé, amb proporcionalitat, segons els
casos. Si això no és possible, llavors el client enganyat té dret a recuperar
part dels diners abonats o a la resolució del contracte de compravenda, segons
Jordi Ruiz de Villa, soci de litigació de Jausas.
Podria haver
incorregut l'empresa en responsabilitat penal o haver atemptat a la
competència?
Els experts
creuen que Volkswagen podria haver realitzat publicitat enganyosa i podria ser
processat per estafa, ja que ha enganyat els clients i se n'ha beneficiat. En
haver-hi tants afectats i ser dispersos, el cas recauria a Espanya a
l'Audiència Nacional. D'altra banda, la companyia podria ser denunciada per
competència deslleial per altres fabricants o, d'ofici, per la CNMC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada