A Espanya esta començant un nou moviment, que pretén reduir els impactes que realitzem les persones amb els cotxes a l'atmosfera.
Aquest moviment consisteix en la regulació dels cotxes mitjançant diverses etiquetes adhesives, que s'encarregaran de classificar-los, de manera que les persones que tinguin cotxes que siguin menys contaminants podran gaudir de diverses avantatges.
Amb això, es pretén que les persones comencin a utilitzar cotxes que no produeixin tanta contaminació i així poder gaudir d'un aire més net, sobre tot a les grans ciutats, on cada vegada la qualitat de l'aire és pitjor.
El Periódico (11/10/16)
La Direcció General de Trànsit (DGT) ha començat a remetre als conductors espanyols milions d'etiquetes adhesives de col·locació voluntària que acredites el grau d'emissions contaminants del seu vehicle, una mesura indispensable perquè els ajuntaments puguin establir mesures de control -premiar als més nets o seleccionar els models que no poden circular, per exemple- a les ciutats que tinguin problemes amb la qualitat de l'aire.
Després de l'enviament de les etiquetes per a cotxes elèctrics, al març, i híbrids, al juny, ara li ha arribat el torn al gran contingent de cotxes de categories B i C, que engloben tots els turismes de gasolina matriculats a partir del 2000 i dièsel a partir del 2006, així com tots els de més de vuit places amb independència de l'any. Els distintius, que arriben per correu ordinari, es recomana adherir a la part inferior dreta del parabrisa per permetre la seva visibilitat.
AL LLARG DEL 2017
La primera remesa de la DGT està formada per uns 4,3 milions d'etiquetes per a vehicles de categoria B i C matriculats a les províncies de Madrid, Barcelona, Granada, Sevilla i València, àrees metropolitanes que concentren els problemes de mala qualitat de l'aire a Espanya. Els enviaments continuaran al 2017 amb la resta de províncies.
Com destaca la pròpia DGT, s'ha optat per incentivar els vehicles més 'saludables' en lloc de criminalitzar als més contaminants. "Els titulars dels vehicles més antics i contaminants no rebran distintiu ambiental", insisteix. Un dels problemes és que les etiquetes s'han cenyit exclusivament a l'any de fabricació, i no a la cilindrada del vehicle.
Per ara no està previst obligar a etiquetar, tot i que no fer-ho pot suposar no gaudir de les possibles avantatges. A efectes pràctics, encara que varia molt segons el municipi, els cotxes que disposen d'una etiqueta 0 (elèctrics) o Eco (híbrids o propulsats per gas natural, entre d'altres) ja es beneficien d'alguns avantatges com són la possibilitat d'aparcar de forma gratuïta a les anomenades zones blava i verda, així com circular pel carril bus-VAO amb independència del nombre de passatgers i gaudir de descomptes en els peatges d'autopistes, com passa a Catalunya.
A més de molt visibles, les etiquetes són una solució barata i senzilla per a municipis sense grans recursos, però la DGT avala que es complementi amb altres sistemes com la lectura automàtica de les matrícules, com ja es fa a Madrid per prohibir l'accés dels no veïns a determinades zones del centre.
La classificació dels vehicles mitjançant etiquetes emana del Pla Aire, un programa d'acció per a millorar la qualitat ambiental de les ciutats espanyoles, especialment Barcelona i Madrid, que encara incompleixen les normatives europees. Els criteris per classificar els turismes són el resultat d'un treball encapçalat per la DGT en què han participat els ajuntaments de Madrid i Barcelona i la Generalitat de Catalunya, entre d'altres organismes, així com especialistes en qualitat de l'aire de diversos centres científics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada