L'empresa holandesa VolkerWessels ha dissenyat unes carreteres elaborades a base dels residus plàstics que utilitzem dia a dia. Això suposa un gran avanç, ja que l'ús del ciment quedarà reduït i els residus que naveguen pels oceans podran ser reutilitzats i no cremats o enterrats. A més, també evita l'emissió de CO2 a l'atmosfera que emetem amb la producció de l'asfalt. D'aquesta manera reduïm un grau elevat l'impacte que suposa la construcció de carreres d'asfalt i la contaminació de plàstics a l'oceà.
Prototip de noves carreteres formades a base de residus plàstics |
Contra l'abús, enginy. Contra l'excés, reutilització. Contra l'assetjament mediambiental, consciència ecològica. Algunes persones han decidit dedicar la seva vida a esmenar el maltractament a què sotmetem al planeta dia rere dia. I una de les mesures més urgents ha de ser acabar amb la ingent quantitat de plàstics abocaments en els oceans.
Una de les últimes idees i més innovadores és la que es durà a terme a Rotterdam. Aquesta ciutat holandesa serà la primera del món en què l'asfalt serà substituït per plàstic.
Però, circularem sobre de ampolles i bosses trencades? No exactament. Aquesta iniciativa de l'empresa VolkerWessels pretén construir blocs de polímers sintètics dels quals estan formats els plàstics que es tiren a la mar.
Residus humans acumulats en una platja del Carib |
- Banyen els gossos en quitrà i els deixen al carrer perquè s'enganxin a terra.
Les xifres d'aquest drama són alarmants. Segons denuncia Greenpeace, 200 quilos de plàstic s'aboquen al mar cada segon. El fòrum econòmic de Davos, per la seva banda, adverteix que, si no posem remei, el 2050 el pes total dels residus plàstics a l'oceà serà superior al de peixos a tot el planeta.
La idea de VolkerWessels és revolucionària. Gràcies a aquests paviments plàstics, l'ús del ciment quedarà reduït i els residus que ofeguen el oceans podran ser reutilitzats i no seran cremats ni enterrats.
"El plàstic ofereix tot tipus d'avantatges en comparació amb la construcció actual, tant en el desenvolupament de les carreteres com en el seu manteniment", assenyala Rolf Mars, un dels responsables de l'empresa holandesa.
Ser beneficiós per al medi ambient no està renyit amb la practicitat ni amb la utilitat. Mentre que evita l'emissió de milers de tones de CO2 a l'atmosfera, el projecte PlasticRoad proposa crear carreteres amb major aguant, tal com apunten els seus responsables.
Aquest nou paviment hauria de ser capaç d'aguantar temperatures extremes des dels 80 º als -40º. Els blocs es crearan en una fàbrica, de manera que el seu transport i instal·lació (semblant a un joc de Lego) serà més eficient que el mètode tradicional, que exigeix de molta més maquinària en tots els punts del procés.
A més, dins de cada placa o maó hauria un espai buit on poder instal·lar sistemes de canalització d'aigua, cablejat elèctric o, entre altres, de telèfon.
Sobre el paper, tot són avantatges: el material no requeriria manteniment, ja que no es veuria afectada per la corrosió ni el clima; el temps de vida d'aquestes carreteres seria el triple del que és habitual; la seva col·locació no causaria problemes de trànsit; però, sobretot, podria evitar les 1,6 milions de tones de CO2 que suposen la producció d'asfalt.
Aquesta no és l'única iniciativa que lluita per netejar els oceans i per conscienciar la humanitat. The Ocean Cleanup, per exemple, vol netejar els plàstics flotants en els oceans de tot el planeta. Liderat pel jove Boyan Slat, el projecte va instal·lar la seva primera barrera flotant de 100 metres de llarg i romandrà durant un any al mar del Nord, a uns 23 quilòmetres de la costa d'Holanda.
Tots aquests moviments tenen un sol objectiu: mostrar-li al món que es pot viure de forma conscient, natural i pràctica sense oblidar el disseny i la protecció del nostre entorn.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada